torstai 1. syyskuuta 2011

Deadlands: The Battle for Slaughter Gulch

Viikottaiseen pelisessioomme valitsimme tällä kertaa Deadlandsin Weird West roolipelimaailmaan sijoittuvan Twilight Creationsin lautapelin Deadlands: The Battle for Slaughter Gulch. Ohessa pikakatsaus pelistä.

Peli sijoittuu lännen rajakaupunkiin, josta on löytynyt esiintymä kallisarvoista Ghost Rockia (joka toimii pelissä valuuttana). Pelaajat valitsevat kukin yhden kuudesta ryhmittymästä (Agency, Texas Rangers, Blessed, Hucksters, Shamans, Mad Scientists), ja yrittävät saada mahdollisimman paljon tuota kallisarvoista kiveä haalittua, ja ei kaupunginkaan valtaaminen ole huono idea kenenkään mielestä.

Itse lähdin liikkeelle shamaaneilla, vastassa oli hullut tiedemiehet ja kulkukauppiaat, eli kaikilla oli pelissä "pahat" jengit. Jokaisella jengillä on viisi peruskykyä (kts. kortti oikealla), jotka määrittävät eri toimintojen onnistumisen. Shamaanieni paras ominaisuus (kuten melko arvattavaa) oli Spirit 4d6. Ominaisuuden arvo kertoo montako noppaa heitetään yrittäessä toimintoja, tuota Spirittiä käytetään esim. loitsuihin ja hypnoosiin (jolla voi yrittää hallita vastapelaajan hahmoa). Alussa jokaisella pelaajalla on kolme oman jenginsä moukkaa pelissä, lisää voi yrittää saada joko käännyttämällä kaupungin väkeä puolelleen, tai nostamalla hautuumaalla muiden pelaajien kuolleita omaan jengiinsä. Elävät kuolleet toimivat muuten normaalisti, mutta jokainen ominaisuus heikkenee yhdellä nopalla (minimi on kuitenkin 1d6). Jokaisella jengillä on myös 6 tavoitetta, joiden toteuttamisesta saa voittopisteitä niiden vaikeudesta riippuen (helposta yksi, keskivaikeista kolme ja vaikeista viisi). Shamaaneilla tavoitteita olivat mm. yhden vastapelaajan moukan hypnotisointi, kahden loitsun tutkiminen ja hyvän NPC-hahmon murha.


Pelialue koostuu kaupungista jonka toisessa päässä on rautatieasema (1), toisessa kaivos (7), ja näiden välissä pääkatu jonka varrella on kymmenen muuta paikkaa satunnaisesti arvotussa järjestyksessä. Jokaisella pelaajalla on kaupungin karttaa vastaava kortti (kuvassa), johon vuoron toiminnot suunnitellaan muilta salassa. Toiminnot (jokaisella on kymmenen toimintomerkkiä) riippuvat siitä minkä jengin on valinnut, shamaaneilla esimerkiksi mahdollisia toimintoja oli täydet kymmenen, eli mitään toimintoa ei ollut tuplana. Toiminnoissa on myös numero väliltä 1-10, joka määrää samassa paikassa tapahtuvien toimintojen järjestyksen, pienemmällä numerolla varustettu toiminto tapahtuu ensin. Jokaisessa sijainnissa on omat toimintamahdollisuutensa, saluunassa voi pelata pokeria, kaupassa ostaa varusteita, kaivoksessa louhia haamukiveä jne.

Kierros koostuu siitä että pelaajat määrittelevät aluksi salassa muilta jokaisen moukkansa toiminnot, ja missä se tapahtuu. Moukka voi liikkua kaksi ruutua (Run-toiminnolla neljä), eli jos vaikka yksi shamaanini olisi kadulla talojen 5 ja 9 välissä, se voisi kävellä kaivokseen (7), ja voisin pelata sinne Prospect-toiminnon jolla yrittäisin louhia haamukiveä. Vastustaja voisi ennakoida että liikun sinne, ja pelata omalle kortilleen kaivokseen vaikkapa Fight-toiminnon, ja yrittää ampua/lyödä moukkaani (jos moukka haavoittuu, se menettää toimintonsa siltä vuorolta jos ei ole ehtinyt toimia, ja liikkuu jatkossa vain yhden ruudun, toisesta haavasta päätyy multiin hautuumaalle).

Jokaisessa sijainnissa on pelin alussa yksi NPC-hahmo, ja kaupunkiin saapuu lisää junilla ja vaunuilla. Kun toiminnot on päätetty ja pelaajien moukat liikkuneet, paljastetaan kaksi tapahtumakorttia ja pelataan niiden vaikutukset. Tapahtumissa esimerkiksi juna voi saapua ja tuoda kaupunkiin lisää väkeä, lauma villiintynyttä karjaa voi juosta läpi kaupungin ja talloa kadulla oleilevat ketteryystestissä epäonnistuneet moukat alleen, kaivoksessa tapahtua sortuma ja niin edelleen. Tapahtumien jälkeen suoritetaan pelaajien suunnittelemat toiminnot, alkaen sijainnista 1 (rautatieasema) ja edeten sijainti kerrallaan numerojärjestyksessä kaupunki läpi, ja lopuksi vielä kadulla tapahtuvat toiminnot.

Tuossa vierellä on hirttotuomarin kortti (taisi olla pelin kovin NPC), jota tarkastelemalla voidaa vähän selventää NPC-hahmojen merkitystä pelissä. Hahmoja voi yrittää tappaa (jotkut voittoehdot vaativat moista), käännyttää (tällä jengiinsä saa lisää eläviä moukkia) tai ryöstää. Hullut tiedemiehet ainakin pystyivät myös aivopesemään hyviä hahmoja. Taistelu tapahtuu joko ampumalla tai lyömällä, ampuessa heitetään omaa Shooting-arvoa vastaava määrä noppia ja verrataan kohteen Agilityyn (pelaaja vs. pelaaja -tapauksessa vastustaja heittää oman läjänsä noppia, kiinteää arvoa ei ole kuten NPC-hahmoilla), lyödessä mennään Strenght vs. Strenght. Tässä vaiheessa tuon hirttotuomarin korttia oikeasti katsoneet kysyvät että "miten hitossa muka kuusisivuisella nopalla heitetään kasi tai yli". Vastaus on että tuurilla. Eli kaikki nopanheitot ovat ylöspäin "räjähtäviä", kaikki kuutoset heitetään uudelleen ja lisätään uusi heitto edelliseen. Esimerkiksi heittämällä kuutosen ja sen perään nelosen, tulos on kymmenen. Kuusi, kuusi, kaksi antaa tuloksen 14 jne. Myös esineistä (joita voi ostaa kaupasta) tulee bonuksia, esimerksi puukosta saa +1 Strenghtiä taisteluun, joten pienellä tuurilla kovankin vastuksen saa alas. Käännytys tapahtuu sitten Smartsilla, ryöstäminen Agilityllä.

Peli loppuu kun yksi alussa arvotuista kuudesta mahdollisesta voittoehdosta täyttyy, tai vaihtoehtoisesti kolme kaikista ehdoista täyttyy. Näitä ovat tapahtuma- tai NPC-korttien loppuminen, yksi pelaaja hallitsee kolmea rakennusta, neljä tavoitetta on suoritettu, kaivos tyhjenee, kaikilla on viisi pelaajaa pöydällä. Melko hyvin nuo tuntuivat olevan tasapainotettu, arvoimme suoraksi voittoehdoksi neljän tavoitteen täyttymisen, ja kierroksella jolla tuo täyttyi myös sekä tapahtuma- että NPC-kortit loppuivat, joten peli olisi loppunut joka tapauksessa.

Katsaus peliin saattoi olla aavistuksen sekava, vietän kuitenkin vapaapäivää ja ensimmäiset saunaoluet on korkattu ja juotu, mutta toivottavasti tuosta jotain tolkkua nyt sai. Lopuksi luonnollisesti vielä täytyy kertoa oma mielipide pelistä, sehän lienee kuitenkin seikka joka koko jutun pointti on.

Kokonaisuutena tykkäsin pelistä ihan kohtuullisen paljon, vaikka otinkin takkiin ja tulin viimeiseksi. Peli on mukava sekoitus vastustajan toimien ennakointia, vastustajien kiusaamista ja omaa ennaltasuunnittelua, noppatuurin vaikuttaessa kuitenkin kohtuullisesti (joidenkin mielestä tuuri voi vaikuttaa ehkä liikaakin). Kun peliin pääsee sisään homma etenee jouhevasti, komponentit vaikuttivat hyviltä ja sälää on mukava määrä. Kouluarvosanana antaisin pelille 8+.

1 kommentti:

  1. Hmm vai että sellaista. Täytyypä pitää tuo nimi mielessä, jos peliin jossain törmäisi joskus. Kiitos vinkistä.

    VastaaPoista