lauantai 24. syyskuuta 2011

Green Bay Ratsies - uusintaottelu

Tiiviin työviikon vuoksi maanantain peliraportin julkaisu venyi  lauantaille, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, tai jotain.

Viimeviikkoisesta tappiostaan sisuuntunut Kaaoksen liitto halusi revanssia, ja tokikaan viheriäät rottamiehet eivät moisesta kieltäytyneet (lue: peliporukan työvuorojen takia muutamaan viikkoon ei saada isompaa porukkaa koolle, joten voi pelailla vaihteeksi kaksinpelejä). Samalla allekirjoittanut sai tilaisuuden testailla lisää uutta kameraa, tosin pelin tiimellyksessä tilannekuvien otto tahtoi jäädä varsin satunnaiseksi.

Siispä tiimit astelivat areenalle, ja tällä kertaa yleisöäkin kiinnosti aavistuksen enemmän, 8000 kaaosfania saatiin aitioon, mutta edelleen rottia oli hienoinen enemmistö, eli 9000. Ratsies oli hankkinut viime pelissä menehtyneet Bilik Bitterbloodin tilalle seiska-paitaan uuden linjarotan, Zulbag Mousehunterin, ja vahvistautunut myös apteekkarilla. Kaaostiimin ainoa tapahtuma oli numerolla #1 pelaavan Marauderin hankkima Sure Hands -taito.

Kaaos voitti kolikonheiton, ja päätti aloittaa potkaisevana joukkueena. Pallon leijuessa ilmassa kaaospelaajat jäivät tuijottamaan komeaa korkeaa potkua, ja sillä välin rotat livahtivat jo liikkeeseen (Quick Snap). Kuvassa rottatiimien aloitusmuodostelma Quick Snapin jälkeen, pallo näkyi jääneen kuvasta ulos, se on kolme ruutua vasemmalle ja yksi alaspäin Zulrat Ironarmista (#1) nähden.

Rottien aloitusvuoro etenee suunnitellun mukaan, oikeaan reunaan runnotaan Gutter Runnerien mentävä reikä, Zulrat nappaa pallon jääden takalinjoille kolmen linjarotan ympäröimänä. Vuoron lopettaa sitten nopanheitto josta melkein tuleekin rottien tavaramerkki peliin ... Nitz Bullrushin (#2) nurinlaittama kaaospelaaja suorastaan kerjää käpälää naamaansa, ja Hisz Goblineater (#9) ystävällisesti sitä käy tarjoamassa. Tupla-ykköset, Hisz pihalle ja kaaospelaajaan ei tainnut edes osua koko käpälä. Onneksi asetelmat ovat hyvät, pallo on turvassa ja Gutter Runnerit maalinteko-asemissa, joten eipä hätää...

Vai onko perhana sittenkin? Kaaos tuo vähän apuja kiinni Zulratin edessä olevaan kolmen linjarotan suojamuuriin, ja iso, ruma ja ennenkaikkea Frenzyttävä minotauri hönkii päälle! Eka sarvien kanssa tehty blokki tönäisee suojaavaa rottaa taakse, toinen kaataa linjarotan ja tuo ison möllin kiinni Zulratiin, ja yllättäen "suojassa" ollut heittäjä onkin naamatusten ruman lehmän kanssa! Tiukkahermoinen rottaheittäjä ei kuitenkaan kauheasti moisesta hätkähdä ... vielä!

Oikealla laidalla rotat alkavat valmistella maalintekoa, pelisuunnitelmana on raivata tilaa oikeaan laitaan, heittää pallo lähimmälle Gutter Runnerille joka voi juosta syvemmälle, ojentaa pallo Hand Offilla seuraavalle Gutterille joka juoksee maalin. Ja kun hyvin suunniteltu on kuulemma puoliksi tehty, ei muuta kuin suunnitelmaa toteuttamaan. Block ja Blitz laidalla toimivat kuten pitääkin, ja vastustajat saadaan pois Guttereiden iholta lyömästä painetta. Tämähän sujuu kuten suunnitelmissa. Enää Zulratin 3+ dodge irti Minotaurista ja re-rollikin vielä käyttämättä, kohta on pallo maalissa!




Zulrat irtoaa Minosta, ja ... no niin. Ykkönen, ja re-rollista ykkönen. Että sellainen dodge tällä kertaa. Vuoro kaaokselle, pallo maassa syvällä rottien kenttäpuoliskolla, vaikuttaa todellakin lupaavalta.




Kaaos asemoi pelaajiaan vähän paremmin, Mino blitzaa lisätilaa pallon ympärille ja tulee pallon viereen, ja sitten kaaos näyttää että osataan sitä sielläkin. Pallo lähtisi maasta 3+:lla, nopista pyörähtää se normaali ykkönen ja re-rollikin antaa kakkosen. Pallo on liukas tänään.




Vikkeläkinttuiset rotat, oikean laidan Gutter Runnerit etunenässä, ryntäävät kohti palloa, pääsemättä siihen kiinni mutta luomaan kuitenkin edes vähän painetta palloa lähinnä oleviin kaaospelaajiin. Kun tärkeät siirrot on saatu alta pois, vuoro onkin hyvä lopettaa kokeilemalla yhden nopan blokkia linjarotalla. Olisi jo alkupelin noppatuurin jälkeen pitänyt tietää paremmin mikä on odotettavissa oleva lopputulos...





Kaaos ei liiemmälti aikaile, pallo on otettavissa ja maaliin on matkaa vain muutama askel. Zulratin viereen marauder assistoimaan, blitzillä rotta nurin, pallo vuorenvarmasti haltuun ja juoksu maaliin. Ei pyörinyt kaaokselle nopista pääkalloja ja ykkösiä, mikä olikin rottien ainoa toivo tilanteessa. Eli 1-0  kaaokselle, ja miehet (sekä elukat) ryhmittymään uuteen potkuun.







Aavistuksen aiemmasta epäonnestaan viisastuneet rotat pelaavat varman päälle, Snitz the Speedyn ympärille rakennetaan häkkiä keskiviivan tuntumaan, ja Zulrat poimii pallon vuorenvarmasti ja toimittaa sen Snitzin käpäliin. Aikaa tasoitusmaalin tekemiseen on vielä reilusti, joten hyvältä alkaa näyttää kaikista takaiskuista huolimatta. Keskelle pitäisi saada tehtyä aavistuksen reikää, ja #8, Dirzs Ratbite lähtee sitä tekemään. Ja aiempien kierrosten perusteella ei ole kovin vaikea arvata kuinka siinäkin käy... Mutta hei, ei sentään tupla-kalloja, eli saatiin marauderikin nurin! Re-rollit toki tässä vaiheessa puoliaikaa ovat loppu. No, pallo on kuitenkin kohtuuturvassa, eli ei tämä nyt katastrofi ollut.

Kaaos aloittaa murjomaan, ja viime pelissä kuolleen Bilik Bitterbloodin korvannut Zulbag Mousehunter saa tällin jonka jälkeen hänet kannettaan pihalle, eikä rotanretale kykene kentälle vielä seuraavassakaan ottelussa (miten niin meidän seiskapaita on muka kirottu). Rotat puolestaan luikahtavat oikeaan laitaan Snitzin kantaessa palloa, vakaana aikomuksenaan tehdä tasoitusmaali seuraavalla vuorolla. Luonnollisesti häkkiä ei saada kokonaan valmiiksi kun Tazuk the Putrid dodgettaa vuoron lopuksi, odotettavissa olevin tuloksin

Kaaos käy Snitzin kaatamassa, nappaa pallon haltuun muttei saa rottien onneksi aivan hirveästi pelaajia pallonkantajan suojaksi, mutta silti niin paljon että vähän apuja rouva Fortunalta tullaan tarvitsemaan jos aiotaan pallo vielä riistää. Ja re-rollit olivat siis käytetty.

No, se ei pelaa joka pelkää, eli yrittämään. Aluksi blokkaillaan vähän tilaa jotta Zulrat pääsee juoksemaan Ogren ja Minon väliin, todella turvallinen paikka heittäjärotalle mutta nyt ei muu auta. Nitz heittää pallonkantajan vieressä olevan marauderin nurin yhden nopan blokilla ja pääsee pallonkantajan viereen assistoimaan Snitzin epätoivoista yhden nopan Blitziä ... joka onnistuu! Pallonkantaja nurin, tosin hyvä noppatuuri jatkuu ehkä liikaakin, kun Nitz nappaa pomppivan pallon käpäliinsä. Tarkoitus oli että se jäisi vapaaksi ja joku Gutter Runnereista saisi yrittää viedä se maaliin.

Kaaoksen Blitz Nitziin epäonnistuu ja vain tönäisee, joten pallo pysyy rotilla. Aavistuksen ikävään paikkaan itsensä työntänyt Zulrat saa Ogren nyrkistä, ja kuuluu inhottava rusahdus. Tuloksena lonkkavika ja -1 MA, pienen harkinnan jälkeen apteekkari jättää yrittämättä hoitaa rottaparan, säästetään rohtoja pahempaa varten kun heittäjälle tuo yksi ruutu liikettä ei ole niin elintärkeä. Seuraa marauderin vuoro kaatua dodgessa, jonka seurauksena Nitzin ympärille ei saada tarpeeksi painetta, joten viimeiselle kierrokselle jää jännitettäväksi onnistuuko Nitz 3+ dodgessaan. Stormvermin livahtaa Minon käsien alta ja ... kyllä! Tyhmä lehmä jää tuijottamaan perään kun rotta juoksee pallo kainalossaan tasoitusmaalin! Kaaoksen tasoittava vuoro on pelkkä muodollisuus.


Puoliajalle lähdettiin siis tilanteesta 1-1. Ottelun ensi puoliajan tiimellyksessä yksi paikallinen innokas karvainen rottafani ehti jo sammahtaa...

Toiselle puoliajalle rotat lähtevät potkaisemaan  kahden miehen alivoimalla, eli yhden ulosajon ja kahden loukkaantumisen jälkeen vain 9 rottaa on pelikykyisiä. Kaaoksen draivi on kohtuullisen perinteinen, häkitetty pallo tuodaan vuorenvarmasti rottien alueelle ja lopulta maaliin. Matkalla telotaan lisää rottia sairastuvalle, #10 Naz the Paw ja #12 Tazuk the Putrid siirtyvät sairastuvan puolelle, ja kumpikaan kaksikosta ei tule takaisin seuraavaankaan peliin. Skillittömien AV7 pelaajien elämä Blood Bowl-kentillä ei ole herkkua.

Seitsemän rottaa siis enää asettuu vastaanottamaan kaaoksen aloituspotkua. Mutta kuten sanotaan usein, yleisö on ylimääräinen pelaaja. Ja pallon ollessa ilmassa yleisö on vähintään sata ylimääräistä rottapelaajaa tällä kertaa, kun Kick-offissa nopista pyörähtää tupla-kuutoset eli Pitch Invasion. 11 kaaospelaajasta telotaan maahan peräti kuusi, kaaosfanit saavat kolkattua vain kaksi, joten vähälukuisille mutta sitäkin nopeammille rotille jää mukavasti tilaa varmistella maalia. Heittäjän ollessa ulkona #4 Snaz Nimblefinger (jolta aivan yllättäen puuttuu 1 SPP skill-heitosta) hoitaa pallonkäsittelyn, muiden Guttereiden juostessa odottamaan syöttöä. Turha kikkailu jätetään pois, pallo otetaan maasta ja toimitetaan syvälle kaaoksen kenttäpuoliskolle jossa #5 Skeetz Quickpaw sen nappaa varmasti käpäliinsä. Kaaos saa käytyä heittämässä Blitzin sinne, mutta dodge pelastaa ja seuraavalla vuorolla ei yritetä yhtään mitään ylimääräistä vaan Skeetz tasoittaa pelin.

Loppu onkin sitten taputtelua, seitsemän viimeistä rottaa yrittävät epätoivoisesti hidastaa kaaoksen marssia kohti voittomaalia. Yksi epätoivoinen paikka avautuu, kun kahden dodgen ja kahden GFI:n jälkeen #5 Skeetz Quickpaw pääsee kiinni palloa kantavaan goottityttöön, ja antaa Snitz the Speedylle mahdollisuuden yrittää kaatoa kahden dodgen ja GFI:n jälkeen yhden nopan blokilla. Vähemmän yllättäen kahdeksan nopanheiton sarjassa joku menee pieleen, enemmän yllättäen se on juuri se viimeinen heitto. Re-rollit olivat tässä vaiheessa jo historiaa, luonnollisesti.

Kaaoksen potku ja seuraavat viimeiset hetket ovat enää välttämätön muodollisuus, ja peli päättyy rottien kirvelevään 2-3 tappioon, ja Casualtytkin menivät inhottavasti 0-4 kaaokselle. Parhaana rottapelaajana palkittiin #8 Dirzs Ratbite, kukaan ei kyllä tiedä miksi - varmaan siksi että hän sai kerran blokatessaan jopa kaaospelaajan nurin itsensä lisäksi. Lipputuloja rotat kuittasivat tällä kertaa 50000 kultarahaa, eli yhden linjarotan hinta sentään. Tosin ovela manageri ei osta rottaa vielä, vaan säästää rahat ja antaa kentälle juosta 3 Journeyman-linjarottaa ensi peliin.

Ensimmäiset kokemusheitotkin saatiin, kun #4 Snaz Nimblefinger ja  #5 Skeetz Quickpaw saivat tarpeeksi kokemusta edetäkseen. Snazille nopista pyörähti tupla-viitoset, mikä aiheuttikin varsinaisen pohdinnan ottaako +1 MA vai tuplilla jotakin johon ei muuten pääse käsiksi. Mahdollisuus rottaan joka tekee maalin vuorossa oli kuitenkin niin houkutteleva että tuo +1 MA valittiin. Skeetz puolestaan heitti 1 ja 6, ja valitsi omaa hengissäpysymistään silmälläpitäen Blockin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti